2017-06-08

Mihin aikasi valuu ja mikä on tärkeää?

Minimalismi

Myönnän, että mun on välillä vaikea soveltaa minimalismia muuhunkin, kuin tavaraan. Juon liikaa kahvia, olen hurjan paljon koneella ja kovalevyni hukkuu valokuviin ja tiedostoihin. En aina käytä aikaani niihin asioihin, mihin oikeasti haluasin.

Koneella on helppo eksyä tekemään kaikkea turhanpäivästä. Vaikka olen karsinut esimerkiksi paljon turhaa tietotulvaa, niin myönnän silti kurkkivani vähän väliä sähköpostia, facebookkia, tai blogini käyttäjälukuja. Luen uutissivustoja ja etsin sitä unelmien ekotaloa etuovi.comista.... Pahimmassa tapauksessa teen näitä kaikkia samaan aikaan! Kirjaudun usein kaikkiin näihin palveluihin heti koneelle istuessani ja ne on auki niin kauan, kuin tässä istun. KAMALAA!  Kaikki nämä palvelut on kuitenkin sellaisia, jotka tallentaa tietoja, jotta voimme katsoa niitä silloin, kun oikeasti haluamme. Niiden katsominen kerran päivässä, tai viikossakin riittäisi pysymään asioista ajantasalla. Muistaakseni Tim Feriss lukee omaa sähköpostiaan vain kerran viikossa....

Silti saan sähköpostin inboxin yhä useammin kokonaan tyhjäksi. Olen aika tehokas päättämään tarvitseeko jokin posti oikeasti huomioni. Perun uutiskirjeitä herkästi, jos ne eivät tuota enää iloa. Teen hieman samaa myös facebookissa. Facebookin etusivun viestitulvassa näkyy vain sellaisien ryhmien ja ihmistenkin viestit, joita oikeasti tahdon lukea.

Olen silti äärimmäisen huono luopumaan kokonaan uutisista, tai vaikka tv-sarjoista. Emme omista telkkaria, mutta usein lasten nukahdettua katson Areenasta jakson, tai kaksi. Tietenkin sen ajan voisi käyttää paremminkin.. Voisin vaikka opetella jonkin uuden taidon...

Olen silti juuri nyt ihanassa elämänvaiheessa, jolloin kaikki on mahdollista! Tällä hetkellä Mies saa tehdä paljon töitä kotoa käsin, olen kotona lasten kanssa ja yritykseni asiat hoituu siinä sivussa melko vaivattomasti. Olemme vapauttaneet aikaamme ja on meistä itsestämme kiinni miten sen ajan oikeasti käytämme.

En usko, että elämämme pitää kuitenkaan olla mitään suorittamista, mutta aina välillä on hyvä kysyä itseltään, että mikä on oikeasti tärkeää? Voisinko sarjan katsomisen sijaan oikeasti keskittyä hetkeksi siihen, mitä kumppanini minulle puhuu? Mihin ihan oikeasti haluamme aikamme käyttää? Se mihin aika arjessa valuu on valinta! Valitsemme usein kiireen ja sähläksen, vaikka olisi muitakin vaihtoehtoja.

En tarkoita tällä sitäkään, että elämässä pitäisi saada aikaan mahdollisimman paljon. Jos kuitenkin keskitymme niihin asioihin, jotka tuo meille onnellisuutta, rakkautta ja mielihyvää, niin juuri ne on asioita, joita mun mielestä kannattaa vaalia ja joille kannattaa oikeasti raivata arjestaan aikaa.

Olen ehkä itse työni suhteen jonkinlaisessa murroksessa. Olen painanut sellaisia ovia kiinnipäin, jotka ennen oli kaiken perusta. Se avaa kuitenkin tilaa uudelle. Ajattelen, että minimalisminkin tarkoitus on selkeyttää elämäämme. On tärkeää, että käytämme aikaamme siihen, mitä oikeasti haluamme tehdä ja kokea. Olen sanonut sen ennenkin, mutta sanon taas: Minimalismi on ennen kaikkea unelmien toteuttamista! Kun karsimme turhaa ja keskitymme olennaiseen, niin unelmilla ei lopulta ole muuta mahdollisuutta, kun toteutua. Joskus siihen menee hieman kauemmin, mutta me saamme juuri sitä, mihin keskitymme.

Pari ajanhallinta vinkkiä muistutukseksi itselleni:


Onko kaikkea pakko tehdä samaan aikaan?`
Voisinko sulkea facebookin siksi ajaksi, kun kirjoitan blogia?
Voisinko käyttää jonkin sarjan katsomiseen käytetyn ajan vaikka uuden taidon opetteluun?
Voisinko pyhittää tiettyjä aikoja vain yhden asian tekemiseen?
Voisinko ottaa oikeasti taas arjesta omaa aikaa kirjoittamiselle, enkä yrittäisi tehdä kaikkea samaan aikaan?

Olisiko aika oikeasti olla läsnä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti