2016-09-19

Miten aloittaa treeni uudelleen

liikunan aloitus tauon jälkeen

Tauon jälkeen liikunnan aloittaminen saattaa olla haastavaa. Alkuinnostuksen jälkeen tulee miltein poikkeuksetta kipeäksi, tai muutoin pieni tauko liikkumiseen. Elämä tulee väliin, lapset sairastaa, eikä aikaa itselle ole. Ensimmäinen ajatus tietenkin on se, että pilalle meni! Ehkä sen takia syksyllä täyttyvät kuntosalit tyhjeenee yllättäen kolmen viikon jälkeen. Tulee luovutus ja epätoivo.

Totuus on se, ettei todellakaan mennyt pilalle! Kaikki liikkuminen on tietenkin hyväksi ja vaikka liikuntaan tulisikin pidempi tauko, niin lihaksella on muisti ja kuntoon pääseminen saattaa olla nopeampaa, kuin uskotkaan!

 Mulla on taukoa tullut liikuntaan reippaasti yli vuosi. Haastava raskaus pakotti supistusten pelossa lopettamaan jopa kävelylenkit kokonaan. Sitten kun vauva syntyi, niin käytiin kyllä metsäretkillä ja perheen kanssa kävelyllä, mutta vasta nyt voin sanoa kunnolla taas liikkuvani. Mullekin tulee niitä muutaman päivän, tai viikon taukoja, mutta se ei oikeasti haittaa! Tärkeintä on, että aloitan uudelleen ja jatkan.

Olen huomannut, kuinka ihmeellisesti kehoni on alkanut palautua. Uskon, että koska olen  lihaskunnosta jossain vaiheesa pitänyt huolta ja pohja työ on tehty, niin keho palaa kuosiin kivuttomammin.

Pari vinkkiä liikunnan jatkamiseen:

1. Liikkumista ei tarvitse lopettaa, vaikkei olisi rahaa salikorttiin! Treenaa kotona, kiipeä puuhun,  lähde juoksemaan, tai ihan mitä vaan, mikä onnistuu helposti ja tressaamatta! Lapset osaa liikkumisen jalon taidon. Ne hallitsee ympäristöään paremmin, kuin aikuiset ikinä! kannattaa katsoa, miten lapset liikkuu ja ottaa niistä mallia. Olosuhteet ei oo koskaan este liikkumiselle, tai leikille. 

2. Kirkasta tavoite. Kun tiedät miksi liikut, on lenkkareiden jalkaan vetäminen helpompaa. Jos liikunta innostus lopahtaa parin viikon jälkeen, niin syy ei ole ollut tarpeeksi hyvä. 

3. Tee niin hyvä liikunta soittolista, ettet sitä kuunnellessa voi olla paikallaan!
4. Hanki perseelle potkia. Jos sovit ystäväsi kanssa treffit lenkkipolulle, ei treeni jää niin helposti väliin. 

5. Hanki mentori, tai idoli. Toiset satsaa personal treineriin, toiset vaan katselee motivaatio kuvia. Tee mikä tuntuu hyvältä. 

 Lopulta kuitenkin yksi ainoa asia merkitsee: Älä luovuta, vaan jatka! Mäkin aijon... <3 

- Riina 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti