2015-03-02

Hyvä koulu, paha koulu

... no koulu kuitenkin.

Huomaan tunteneeni huonoa omaatuntoa siitä, etten valinnut esikoiselle esimerkiksi steinerkoulua. Lähipiirin huonot kokemukset miltein kymmenen vuoden takaa sai kuitenkin mut laittamaan tytön ihan normi kouluun. Lyhyt koulumatka voitti luomua suosivan kouluruuan ja vaihtoehtoiset opetusmenetelmät.

Välillä olen varovasti kysellyt neidiltä haluaisiko hän vaihtaa koulua, mutta kun vastaus on tiukka EI, niin en usko koulunvaihdon olevan tarpeen. Joskus vaan tuntuu, että perinteinen koulutusjärjestelmä on liian rajoittunut ja ahdas luovalle taivaanrannan maalarille.

Ei sillä... Opettaja on mukava ja osaava. Yksilöllistä opetusta ja tukea saa helposti tarvittaessa. Luokkakoko on silti aivan liian suuri ja huomaan myös opettajan väsyvän taakkansa alle. Opettajalähtöinen opetus, kun saa luokan helposti kovin levottomaksi.

Hyvä esimerkki itse lähtevästä oppimisesta on F:n kielitaito. F on oppinut englannin huomaamatta, ilman, että kukaan on häntä varta vasten opettanut ja osaa sitä varmaan paremmin jo, kuin minä. Viikonloppunakaan F:llä ei tullut mitään ongelmia keskustella englanniksi veljeni ranskalaissen tyttöystävän kanssa.

On jotenkin hassua, kuinka koulussa oppiminen tiivistetään tiukkojen raamien ja aikaikkunan sisään. Huomaan itsekin pinnan kirityvän välillä lapsen lukiessa läksyjä, vaikka vannoin ottavani rennosti. Omat ahdistavat koulukokemukset piirtyy mieleen. En haluaisi F:n tuntevan koulua niin ahdistavaksi kun itse koin. Toisaalta ei se niin varmasti menekkään! Kokemukset kun on niin yksilöllisiä.

Olen silti äärimmäisen tyytyväinen siihen, ettei F ole yhtenäkään aamuna sanonut, ettei halua mennä kouluun!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti